19


Pada jam 4.07 pagi, 7 Mac bebebeberapa tahun yang lalu, ku lahir. Tahun ini tahun hidup ku yang kesembilanbelas. Alhamdulillah. Allah masih panjangkan umur ku untuk terus hidup dan meneruskan kehidupan.

Sembilanbelas tahun... satu jangka masa yang sangat panjang ntuk ku. Satu rekod baharu! Harap-harap, tahun depan ku akan dapat mengatasi rekod umur hidup ini. Doakan ku panjang umur, sepanjang-panjang umur ku!

Tak sangka, ya... dah lama betul ku hidup. Tapi tak tahulah berapa lama yang ku benar-benar 'hidup'. Tak tahu pula sampai bila ku akan hidup.

InsyaALLAH, ku akan berusaha ntuk hidup sehidup-hidupnya.

Seperti biasanya, ku tak sambut BESTday ku dalam erti kata nyanyi-lagu-birthday-tiup-lilin-potong-kek. Beberapa kali, ku langsung terlupa BESTday ku! Terpaksalah mama atau adek atau teman-teman ku yang mengingatkan... ish ish ish.

Yang paling awal wish, ialah mama. Terima kasih mama kerna melahirkan ku ke dunia. Terima kasih papa juga kerna menerima ku sebagai anakmu selama ini.

Tapi apa2hal pun, kalian memang BEST!

TERIMA KASIH kerna mengingatkan ku, mendoakan ku dan menyayangi ku sepanjang 19 tahun ini.

Ku jarang dapat hadiah BESTday. Memanglah seronok kalau dapat hadiah, tapi ku tak mengharap. Ucapan dan doa sudah cukup. Lagi pun ku agak fussy. Kalau anda belikan ku hadiah dan ku tak suka, ku terpaksa berpura-pura suka! Anda suka kah begitu?

Memanglah , it's the thought that counts. Tapi, sudah sifat ku, kalau ku tak suka, ku memang tak suka.

Lalu, seperti selalunya, ku akan beli hadiah BESTday ku sendiri. Ku akan manjakan diri ku sendiri. Memang setiap bulan pun, ku akan beli hadiah ntuk diri sendiri. huahuahuahua

Jadi, jika anda ingin belikan ku hadiah, eloklah berikan ku wang aja. Biar ku beli sendiri, boleh? huahuahuahuahua

Tapi setiap kali ku dapat hadiah, ku akan jadi terharu. Tak kiralah apa jua bentuknya, berapa jua harganya... ku memang teruja kalau dapat hadiah.

Tak kiralah apa jua hadiah itu, entah macam mana, ia akan jadi cantik dan unik dan istimewa dan owsem di mata ku.

Betul. It's the thought that counts.

Jadi, TERIMA KASIH kepada mereka yang pernah mengirim ku hadiah. Anda juga cantik, unik, istimewa dan owsem seperti hadiah itu!

Owh. Tahun ini tiada hadiah ntuk BESTday ku. Atau mungkin belum lagi. Sesiapa yang cantik, unik, istimewa dan owsem, silalah menghadiahi ku!

Peluang lebih cerah terbuka kepada gadis-gadis yang single, ya!

HUAHUAHUAHUAHUAHUA

Okey, serius.

Sudah 19 tahun ku hidup... Ku harap akan terus hidup ntuk 190 tahun akan datang lagi. Dan kemudian, ntuk 1,900 tahun seterusnya. Dan tambah lagi 19,000 tahun lagi... dan lagi, dan lagi, dan lagi... InsyaALLAH.

InsyaALLAH, ku akan terus menulis. Semoga, paling kurang, ku akan dapat melahirkan satu buku ntuk setiap satu tahun kehidupan ku yang seterusnya.

InsyaALLAH, ku akan menemui seseorang yang akan sama-sama menemani hidup ku, sebagai cinta ku, kekasih ku, jodoh ku, isteri ku.

Er, sedikit tacing di situ... huahuahuahua

InsyaALLAH, ku akan ingat BESTday ku sendiri nanti. Dan ku akan ucap, 'SELAMAT ULANG TAHUN KE-19, Pingu Toha!'

Setiap tahun adalah tahun kesembilanbelas ntuk ku. HUAHUAHUAHUAHUAHUA

11 comments:

dylla said...

bestnya. umur 19 tahun da boleh buat duit sendiri. saya still belajar lagi n parents yang tanggung. haihh~ ntah bile dapat tanggung diorang pulak kan?*tertacing pulak*
btw. happy belated birthday and live ur life to the fullest k?
:D

Aim said...

happy BEST day Pingu Toha!

nanachan said...

tipu la..umo pingu bkn 19..heheh:D

Pingu Toha said...

mengapa perlu ku menipu anda? huahuahuahuahua

airayaya said...

Happy birthday! semoga panjang umur.. uh oh, baru 19 thn eh? igt da 20-an :P (sori)

kiranye pingu setahun je la tua dr saya :D

leh panggil senior! :D

peace_bbj88 said...

mmmm...19??ok la ape2 pon..umo xpenting...edop tu yg penting...semoge en pingu bahgie 4 ever n sentiase ceria hepy slalu...semua yg terBAEK......

Nael said...

You're bluffing! You're 19 and you have your own book published? HOW?

That's it, I'll stop making one-shots and settle down on a multi-chaptered fiction during the 3 month SPM break.

But seriously, what did you do?

Pingu Toha said...

i'm a writer. write is whot i do. huahuahuahuahua

why cant u peeps just believe me??? i am 19!!!!

huahuahuahuahua

Nael said...

I mean after you've written a 300 page novel, get it BETAed and send it to a publisher? I want to follow your footsteps(if possible).

Pingu Toha said...

nael,

the most important thing is to tell a story. tak kira la one long shot ka, multi chaptered ka.

as long as you have something to tell, tell them!

writing is unpredictable as sometime it comes easily, sometime not.

just write. ntuk edit tu, fikir kemudian. keep on writing till u finish.

insyaALLAH, boleh. :)

nurnuha said...

good advice there.will take note.