Wednesday, 25 March 2015

30 Hari Untuk Melupakan Cinta: Bab 3 - Bagaimanakah untuk move on?


Dah seharian jalan-jalan siang tadi, dari ke perut kosong Putrajaya ke nasi lemak New Village Park sampai ke meatball Ikea balik ke Putrajaya semula. Lepas hantar Lya balik ke Presint 18, saya dan Amir sampai ke apartmen kami di Presint 11. Itu pun dah hampir-hampir ke maghrib barulah kami sampai. Penat. Tapi perut kosong balik. Lapar! Lepas solat Isyak, saya keluar bilik. Amir berlengeng atas sofa di ruang tamu. Dia sedang baca majalah. Saya picit ibu jari kaki Amir yang terkutik-kutik di hujung sofa. Dia jatuhkan majalah di atas perut. Dia angkat kening kiri tanda tanya ‘apa hal?’. Walaupun terbalik, saya sempat kerling ke tajuk artikel yang Amir baca tu; Rahsia Alam Perkahwinan. Wah!
Saya cuba sembunyikan senyum. Dah sampai seru ke Amir ni? Saya tak tanya terus macam tu tapi saya tanya, “Awak dah solat?”
“Dah.” Lepas jawab, Amir sambung baca majalah.
Saya picit ibu jari kaki Amir sekali lagi. Belum sempat pun dia angkat kening, saya terus tanya, “Awak tak lapar?”
“Kejap lagilah kita keluar.” Amir jawab macam tu. Maknanya dia malas nak masak malam ni. Semalam saya yang masak. Kari sardin dan sup sayur campur jadi hidangan air tangan saya malam semalam. Dah sampai giliran dia, Amir mengelat!
Saya duduk di kaki sofa, peluk lutut. Jari-jari asyik mengirai hujung permaidani yang jadi lapik meja kopi di depan saya. Saya jeling kepada Amir. Dia masih asyik membaca majalah tadi. Saya kerling jam di dinding, tergantung atas televisyen flat-screen 48 inci. Jam tu tunjuk ke pukul 9.21 malam, cepat sepuluh minit daripada jam dekoder Astro. Amir membaca lagi. Dia tak peduli saya pun. Saya tunggu juga.
“Kita nak makan kat luar jugak ke?” tanya saya, sebelum berbunyi perut mengeriut macam bunyi ikan paus. Siang tadi pun bukannya saya makan. Nasi lemak tak berjamah. Meatball Ikea pun tak luak. Sekarang, yang laparnya saya juga!
“Awak nak masak ke?” Amir tanya saya balik.
“Malam ni giliran awak!”
“Saya tak nak masak.” Macam tu aje jawab Amir. Dia menggeliat sekejap. Nampak sangat malasnya tu! Dia sambung baca majalah. Kemudian, dari balik majalah, dia bersuara, “Kita keluar bukan nak makan aje....”
Saya tunggu ayat Amir yang tak habis tu.
“Saya nak usyar awek...
“AWAK CURANG!” Saya terus pancung kata-kata Amir. Saya tepis majalah yang Amir baca tadi. Pandang sini, Amir! Memang pantang betul saya kalau Amir buat semula perangai playboy tu! Berani dia nak main-mainkan Lya? Pandang saya, Amir! Berani dia nak cari awek lain?
“UNTUK AWAKLAH!” Amir jegil mata bulat-bulat, terkejut bercampur marah.
Eh? Takut saya nak pandang Amir balik. Okey, bertenang Eriq. Amir bukannya nak main kayu tiga-empat-lima dengan Lya, macam lima-empat-tiga awek dia yang sebelum ni. Amir dah betul-betul taubat. Amir memang dah betul-betul sampai seru dengan Lya! Tapi, “Kalau awak betul-betul dah nak kahwin dengan Lya, awak kahwin aje lah. Tak payahlah nak tunggu saya.”
“Apa awak merepek ni, wak?” Amir kerut dahi, konon macam keliru sangatlah tu!
“Dah tu... hari tu kata nak kahwin lepas saya. Yang beria-ria usyar awek untuk saya tu buat apa?” Saya balas sambil jeling-jeling pada majalah yang Amir kutip semula dari atas lantai. Dia belum habis baca lagi. “Dah tak sabar-sabar nak membongkar Rahsia Alam Perkahwinan lah tu!”
Amir terkedu. Nampak sangat dah kantoi! Dia tegakkan badan dan mengiring ke arah saya. Dengan nada romantis, Amir bisikkan, “Awak, sebenarnya saya tak sanggup tengok awak menderita sebab Manis, wak. Dah tiga tahun dah...” Ada jeda sekejap. “...HOI!!”
Nyaris saya nak melompat! Nyaris nak gugur jantung! Nyaris nak tercabut nyawa!
Amir buat muka puas hati. Lagi bertambah geramlah saya! Telinga ni berdesing lagi. Rosak koklea! Ah, sudahlah! Saya nak merajuk. Saya tak nak cakap dengan Amir lagi! Kalau saya melompat lepas tu jatuh kepala dulu tadi macam mana? Kalau saya sakit jantung? Kalau saya koma? Sanggup Amir buat saya macam tu? “Sampai hati awak?”
“MEMANG! Memang saya sampai hati!”
Amboi... over pulak Amir ni!
“Tapi saya tak sampai hati nak biar awak terus menderita sebab seorang perempuan yang sekarang ni tengah bahagia dengan orang lain!” sambung Amir. Bunyinya keras. Lagi terpukullah rasanya ke hati saya.
Saya pula yang terkedu. Kali memang segala rasa pun melompat-lompat, jantung pun habis gugur, nyawa pun dah melayang-layang. Semuanya sebab Manis. Sampai hati awak, Manis!
“Dah tiga tahun dah, wak.” Amir ulang itu lagi. Dia cakap perlahan-lahan. “It’s high time. You have to move on. You need to.
“Saya nak pergi ke mana?” Lambat-lambat saya balas. Bukannya sebab apa pun. Saya tiba-tiba kagum dengar Amir boleh cakap orang putih, tiba-tiba.
“Sebelum awak nak pergi ke mana-mana pun, awak kena tahu apa yang awak nak cari.” Tiba-tiba juga Amir jadi semangat. Dia tongkat badan dengan siku, rapat kepada saya. Dia nak tahu dan dia tanya, “Sekarang, awak cakap dengan saya... perempuan macam mana yang awak nak?”
“Dia mestilah perempuan.” Saya tahu tak lawak, tapi saya saja-saja nak isi masa senggang sementara nak memikirkan jawapan untuk soalan Amir tu. Dia bersandar semula ke sofa. Tangannya menopang ke belakang kepala. Jarinya main-main dengan rambut di atas dahi. Amir tunggu saya. Lalu saya jawab, “Dia mesti pandai masak. Pandai baking. Pandai buat cupcake.
“Macam Manis?”
Saya angguk. Saya tambah lagi, “Dia mesti suka makan.”
“Macam Manis jugak.”
“Dia mesti suka Muse.”
“Macam Manis, I know.
“Dia mesti stylo.
“Macam Manis.”
“Dia mesti pandai melukis. Pandai main Cluedo. Suka baca buku. Tak suka bawang. Tak suka Hindustan. Bla bla bla bla.”
“Semua pun macam Manis! Baik awak kahwin dengan Manis aje!”
Terus saya bangkang sebab, “Masalahnya Manis dah kahwin dengan Najmi!”
Diam. Saya yang terkedu sendiri sebenarnya.
“Sedar pun awak, kan? Manis dah jadi isteri orang, wak. Dah jadi mak orang pun. Yang awak nak teringat-ingat pada dia lagi buat apa? Nak jugak dambakan cinta dia lagi?” Bertalu-talu ayat Amir tu menampar kesedaran saya. Dia bangkit dan pegang bahu saya. Dia kata lagi, “Ingat Tuhan, wak. Ingat Tuhan.”
Sya tertunduk. Saya panggung muka dengan tangan. Dalam hati, saya istighfar banyak-banyak. Perlahan-lahan saya raup muka. Saya cuba tahan perasaan. Parah betul cinta yang kecundangan. Sakit betul kenyataan yang dah jadi takdir tu, kan? Payah betul saya nak melupakan. Saya cuba buang perasaan tu. Manis yang memahitkan. Manis yang memeritkan. Manis yang tetap manis. Manis. Dia dah jadi isteri kepada Najmi mana entah. Manis. Dia dah jadi ibu kepada Dani. Manis. Dah tiga tahun dia bahagia.
Tapi saya?
Betul cakap Amir. Saya mesti move on. Saya tarik nafas dalam-dalam. Saya patut move on lama dulu lagi. Saya hembus nafas panjang-panjang. Tapi, “Macam mana nak move on?
“Mula-mula, awak kena lupakan Manis.”
“Macam mana saya nak lupakan Manis?” Macam tu aje? Sedangkan dah bertahun saya cintakan dia, setiap hari. Dah bertahun saya meroyan, teringatkan dia.
“Kita mula dengan usyar awek untuk awak. Kita keluar.” Amir campak majalah ke atas meja kopi. Dia pakai semula baju yang tersidai pada kepala sofa. Dia ambil kunci kereta dari kotak kunci dekat pintu. Dia toleh balik kepada saya, menunggu saya menyusul pula. Saya masih duduk longlai di sisi sofa. “Tengok, awak tu asyik nak terperuk aje kat rumah. Kalau saya tak heret awak... kalau Lya tak ajak, memang haramlah awak nak mencemar duli. Dah macam spesis Twilight dah awak ni... tak boleh kena cahaya matahari langsung! Macam mana awak nak move on kalau nak bergerak pun awak berat punggung?”
Sebelum Amir membebel lagi panjang lebar, saya cepat-cepat bangun tegak. Saya pusing nak ke bilik.
“Kita nak keluar rumah, bukan masuk bilik.” Amir dah berdiri di muka pintu.
“Nak keluar pakai kain pelikat macam ni aje?” Saya nak kena tukar seluar dulu!
“Nak tunggu awak tukar seluar nanti kalah Lya bersiap, tahu tak? Semua nak kena matching.” Amir dah siap-siap buka pintu. Dia sarungkan selipar ke kaki. “Kalau tunggu awak, mamak 24 jam pun boleh tutup, tahu tak?”
“Pergi mamak aje?”
“Dah tu.... Yang nak melawa bagai apa hal?” Amir tutup pintu.
Ala, mamak lagi!


Wednesday, 18 March 2015

30 Hari Untuk Melupakan Cinta: Bab 2 - Di satu sudut yang sepi


“Sampai bila, wak?” Suara Amir yang romantis sayup-sayup sampai ke telinga saya. Jauh betul saya mengelamun tadi. Sampai-sampai aje, barulah saya sedar yang saya sebenarnya sedang duduk menghadap Amir dan Lya. Amir dan Lya pandang saya. Saya pandang ke meja. Di antara kami, ada tiga pinggan nasi lemak dengan ayam goreng. Ada sirap bandung, milo tarik dan barli suam juga. Nasi lemak yang Amir punya dah tinggal tulang ayam aje. Yang Lya masih ada separuh. Saya belum sentuh sebutir nasi pun.
“Kita kat mana?” Saya pusing badan ke sekeliling. Oh, ni ke kedai nasi lemak New Village Park yang Amir cakap tu? Jauh betul Lya ajak kami makan nasi lemak, dari Putrajaya sampai ke Damansara. Jauh lagi saya mengelamun... sampai ke USM.
“Apa aje yang awak ingat tu, wak?” Amir tanya. Dia geleng-geleng kepala. Dia kata bawah nafas, “Ingat Manis lagilah tu....” Amir pandang saya. Dia tanya lagi, “Sampai bila, wak?” 
Sampai bila apanya? Saya bukannya hilang ingatan. Saya mengelamun aje tadi. Saya tahu saya di sini, di New Village Park, Damansara Utama, dengan Amir dan Lya. Saya tak lupa.
Saya cuma tak boleh lupakan Manis.
Sampai sekarang pun.
“Awak bila lagi?” Saya tanya Amir sambil pandang ke Lya. Lya nama pendek untuk Natalya Abu Bakar. Lya ni awek Amir yang sekarang, lepas Iffa, Cici dan No-Or masa matriks, Wani, Jamie, Ulfah, Meen dan Rima (kawan Manis tu) masa di USM, Ika dan Comot masa Diploma Pengurusan Awam, Ayuni dan Haz di Kementerian Kesihatan, dan Lya masa di Kementerian Pelancongan. Sampai sekarang.
Dengan Lyalah yang paling lama Amir bertahan. Dah nak masuk tiga tahun pun. Memang saja-saja saya tanya macam tu tadi. Saya tak tahu nak jawab soalan Amir yang mula-mula tu.
“Saya tanya awak, awak tanya saya balik.” Soalan kepada Amir tu tak dia jawab juga.
“Saya tanya lain. Awak tanya lain,” Saya balas macam tu. Saya pun tak jawab Amir. Entah berapa puluh ratus ribu juta kali dah Amir tanya soalan tu. Dah berapa juta ribu ratus puluh kali pun jawapan saya tetap sama. Saya memang tak tahu dan tak ada jawapannya. Maka kaedahnya, saya pun mesti tanya balik pada Amir soalan yang dia tak boleh jawab. Eh, ‘belum’ boleh jawab.
Bilalah Amir ni nak sampai seru nak kahwin dengan Lya?
“Saya tunggu awak, wak.”
“Sampai bila?” Eh, saya pergi tanya balik soalan tu? Memang nak menjerat diri sendirilah ni! Habislah. Habislah. Habislah.
“Dah tiga tahun, Eriq.” Lya bersuara, akhirnya. Yang dia maksudkan tu, saya dah tiga tahun meroyan. Tadi Lya senyap aje. Masa makan memang dia tak bercakap. Kalau makan, lepas kunyah empat puluh kali barulah Lya telan. Selalunya, antara kami bertiga, dia yang paling lambat habis. Kali ni, sayalah. Nasi lemak saya dah sejuk pun. Lya letak sudu tepi pinggan macam dalam etika fine dining. Amboi... makan nasi lemak aje, kut. Tertib betul Lya ni. Lagi lima belas minit, barulah dia akan minum air barli suamnya nanti. Amir dah pesan satu lagi sirap bandung. Saya punya milo tarik dah hilang buih.
Saya terus juga diam.
Dalam ramai-ramai awek Amir, Lyalah yang paling saya berkenan. Maksud saya, Amir dengan Lya ni memang sesuai sangat dah. Sedap mata memandang. Tenang hati mengenang. Sejuk perut mengandung. Wah! Macam saya pula yang nak menerima menantu. Tapi kan, Lya memang pandai layan saya. Dengan Amir, apatah lagi, kan? Lya sedang memangku tugas sebagai girlfriend Amir. Lya juga menanggung kerja sebagai bestfriend forever saya.
Hari Ahad ni, salah-satu sebab saya terheret sekali makan nasi lemak jauh-jauh ni sebab Lya. Lya yang suruh Amir paksa saya ikut. Padahal sepatutnya Amir dating dengan Lya aje sebab Lya baru balik dari kerja lapangan selama dua minggu di Sabah. Saya tak mahu kacau daun. Tapi Lya paksa juga. Kalau tak, saya boleh memerap aje di bilik. Saya nak sambung meroyan lagi.
“Tak best lah Lya tengok Eriq macam ni...”
“Kalau awak biar saya kat rumah tadi, tak payahlah awak tengok saya macam ni, kan?” Saya terus aje potong cakap Lya. Yang tiba-tiba mulut saya ni lancar semacam dah kenapa? “Kan dah spoil mood?
Lya pun dah sentap.
“Boleh tak awak hargai usaha kami ni? Tiga tahun awak meroyan, tiga tahun ni juga kami layan awak, tau tak? Awak sedar tak, wak?” Amir macam (dan memang pun) marah tapi suara dia tetap romantis. Marah-marah romantis? Macam mana tu? Entah. Tapi Amir tenung saya sampai kepala saya rasa berat, nak tertunduk. Lagi seinci, muka saya akan tersembam ke dalam pinggan nasi yang tak luak ni. Amir berdengus. Dia bersandar malas. Dia dah malas nak layan saya.
“Saya tak boleh....” jawab saya, perlahan aje. Saya tak tahu jawapan tu untuk soalan Amir yang mana satu. Saya tak hargai usaha Amir dan Lya ke? Saya tak sedar yang saya dah tiga tahun meroyan ke? Tak pun, saya nak jawab yang saya tak boleh nak move on lagi, untuk soalan Amir yang mula-mula tadi.
Get a life.” Lagi perlahan cakap Amir tu, tapi saya dengar.
Saya pula yang sentap.
“Janganlah cakap macam tu...” Lya bersuara semula. “Try putting ourselves in his shoes.
“Dah tiga tahun asyik nak kena pakai kasut dia. Dah koyak-rabak dah kasut tu,” balas Amir.
“Awak dah tiga belas kali tukar kasut. Saya baru sekali ni aje.” Saya jawab balik pada Amir, perlahan-lahan.
Amir sentap.
“Kan dah kena batang hidung sendiri?” Habis cakap, Lya hirup barli suam. Manis barli suam tu lekat pada bibirnya yang tersenyum.
“Apa kena-mengena kasut dengan batang hidung orang?” Konon-kononlah Amir tak faham. Konon-konon nak menafikan sejarah zaman jahiliyah dia sebagai seorang player lah tu!
Saya dan Lya diam aje. Lya sudukan barli ke mulut. Saya pusing-pusingkan gelas milo yang dah sejuk. Sambil-sambil itu, saya jengah ke luar restoran. Hari mendung macam nak hujan. Jam di tangan tunjuk ke angka sebelas dan enam. Makin ramai orang datang ke New Village Park, nak makan nasi lemak untuk brunch, kononnya. Dalam bising-bising tu, meja kami terus senyap.
“Ni yang tak best ni kalau girlfriend dah geng dengan bestfriend ni.” Amir tak puas hati, tiba-tiba. Dia dah mula mencorong. “Orang rasa terpinggir.”
“Alolololo... merajuk pulak dia.” Lya pujuk Amir. “Meh sini, orang suap barli sebagai tanda kasih sayang.”
“Tanak! Orang nak aiskrim!”
Dah mula dah Amir ni. Lovey dovey lah pulak! Pukul nanti, menangis. Tak pukul, saya yang muntah darah nanti. Apa kata kita join sekali? Saya panjangkan badan ke seberang meja. “Saya pun kekurangan kasih sayang, Lya....” Saya muncungkan mulut nak sambut suapan barli Lya tadi.
“Amboi!” Terus Amir tarik telinga saya. Bertambah capanglah telinga saya ni!
“ADOI!” Saya balas dengan kepit hidung mancung Amir di antara jari telunjuk dengan jari tengah. Biar dia kena resdung!
“ADOI!!” Telinga saya kena piat lagi. Amir tak mahu menyerah.
“ATTOI!!” Makin kuat saya kepit hidung Amir. Dah sengau dah tu. Saya pun takkan mengalah.
Dengan sudu barli tadi, Lya ketuk tangan saya dan Amir. “ADOI!!” Kami sama-sama mengaduh. Saya lepaskan hidung Amir. Amir bebaskan telinga saya. Genjatan senjata. Dengan sudu tu juga, Lya mengancam nyawa kami. Gerak sikit aje, kena ketuk. Sudu tadi terus diacukan bergilir-gilir di antara saya dengan Amir.
“MENYERAH!” Saya dan Amir angkat bendera putih, serentak. Kebas jari-jari ni kena ketuk, tahu tak? Satu kedai pun dah pandang serong ke meja kami. Tak macho langsung gaduh tarik-tarik telinga dengan hidung ni!
“Amboi....” Panjangnya ‘amboi’ Lya tu. Dia dah letak senjata. Dia pandang saya dengan Amir. “Kadang-kadang, orang confused. Rasa macam dalam cinta tiga segi. Kadang-kadang memang orang rasa orang ni girlfriend dia...” Lya rujuk ‘dia’ kepada Amir.“...Tapi selalunya, orang rasa macam Eriq ni sebenarnya boyfriend dia! Orang rasa terpinggir. Orang tak rela hidup bermadu!” Lya terus pekup muka.
Saya dan Amir sama-sama sentap. Bertambah seronglah pandangan masyarakat ke meja kami sekarang ni.
“Alolololo....” Amir cepat-cepat pujuk Lya.
“Saya dengan Amir ni bromance lah, Lya.” Saya betulkan fakta. Saya dan Amir memang berada di jalan yang lurus!
“Tapi orang dengan dia memang romance,” Dah keluar dah ayat-ayat cinta Amir. Ayat romantis Amir ni macam coklat cair. Sedap aje. Lya jeling dari celah-celah jari dia. Mukanya merah macam strawberi. Lya dah jadi strawberi celup coklat. Manis, bertambah manis. Untunglah orang bercinta ni, ya tak?

Sayalah juga yang terpinggir di satu sudut yang sepi. Cis!